A gépjárműfenntartási munka – szerviz, hibafeltárás és javítás, hatósági ellenőrzés –
diagnosztikai mérési eljárásokon alapszik. A műszaki diagnosztika a mechatronikai rendszerek
állapot-vizsgálatához és üzemállapot felügyeletéhez szükséges műszaki információkat szolgáltatja.
A gépjárműdiagnosztika a gépjármű állapotminősítéséhez szükséges, diagnosztikai módszerekkel
végzett mérések és a mérésadat-értékelés összefoglaló megnevezése. A gépjármű, mint mechatronikai rendszer üzem- és üzemeltetési biztonságát a fedélzeti állapotfelügyelet nagyban
segíti, mert a szolgáltatott információk révén az üzemeltető a működési rendellenességekről idejében
szerez tudomást, a hiba helyét, jellegét és mértékét be tudja azonosítani, az üzemi jellemzők folyamatos megfigyelésére van módja, javító programozást tud végezni, új elemek illesztéséhez
támogatást kap. Az üzemeltetett gépjárművek vizsgálata – tehát az üzemeltetői vizsgálatok – két
alapvető területre oszthatóak. Az egyik a gépjármű autonóm állapot-felügyeletével való kommunikáció, míg a másik a fedélzeti diagnosztika által nem felügyelt rendszerek, illetve az
alkatrészek, alkatrész-csoportok egyedi vizsgálata. Az elektronikusan vezérelt, majd irányított gépjárműtechnika magával hozta a fedélzeti diagnosztika méréstechnikáját és az adatközlés
kommunikációs eszközeit. Napjaink gépjárműveinek összetett irányított rendszerei már kizárólag
fedélzeti rendszerdiagnosztikával vizsgálhatóak, melyet a gyártók fejlesztenek ki, alkalmaznak
járműveiken és a szervizeknek biztosítják a diagnosztikai hardver és szoftver eszközöket.